Almanya’da kiracılar yıllardır artan kiralarla mücadele ederken, fhükümetin bütçe planlarının yeni bir krizi tetiklemesi bekleniyor. Hükümetin Wohngeld’de yaklaşık 1 milyar euroluk kesinti planına tepki gösten Bundesarbeitsgemeinschaft Wohnungslosenhilfe (BAG W) ve Deutscher Mieterbund (DMB), bunun evsizliği artıracağı uyarısında bulundu.
Şu anda yaklaşık 1,24 milyon hane Wohngeld alıyor; aylık ortalama destek 287 avro. Örgütlere göre bu miktar, birçok kişi için “evde kalmayı mümkün kılan kritik destek”. Kesinti hâlinde ev kaybı ve evsizlik riski ciddi biçimde artacak.
Zaten azalan sosyal konutlar, artan baskı
Almanya’da sosyal konut sayısı yıllardır düşüyor. Birçok daire mülkiyete, tatil konutuna veya mobilyalı kısa dönem kiralamaya dönüştürülüyor. Yeni sosyal konut yapımı ise kayıpları telafi etmiyor. BAG W’nin hesaplamalarına göre bugün 1 milyondan fazla insan kendi konutuna sahip değil; 56.000 insan sokakta yaşıyor.
BAG W yöneticisi Sabine Bösing, hükümetin yapacağı kesintilerin, zaten zorlanan belediyelere daha pahalı acil barınma yükü olarak geri döneceğini söyledi.
Hükümetin 2030 hedefiyle çelişiyor
Deutscher Mieterbund (DMB) Başkanı Melanie Weber-Moritz, Wohngeld kesintisinin hükümetin 2030’a kadar evsizliği sona erdirme hedefiyle çeliştiğini söylüyor. Düşük gelirli hanelerin gelirlerinin ortalama %48’ini, bazı durumlarda %60’ını kira ve yan giderlere ayırdığını hatırlatarak mevcut desteğin hayati olduğunu belirtiyor.
Yeni ısıtma yasası da kiralık konutları azaltabilir
Konut piyasasını zorlayabilecek bir diğer unsur ise Ekonomi Bakanı Katherina Reiche’nin (CDU) hazırladığı yeni ısıtma yasası. “Haus & Grund” adlı ev sahipleri birliğine göre, Yeni ısıtma sistemi zorunluluğunun yol açacağı maliyetler nedeniyle, Almanya'da üç milyona kadar konutun kiralık piyasasından çekilebileceği uyarısı yapıldı.